• S.C. Hillegersberg '32

S.C. Hillegersberg '32 is opgericht in 1932 en speelde de eerste twee jaar van haar bestaan op sportpark Duivesteyn. In 1934 werd verhuisd naar de Molenlaan, daar waar nu het Centrum voor Reuma en Revalidatie is gevestigd. Dat terrein werd destijds "kaal" door de gemeente Rotterdam verhuurd, zodat het door de leden zelf speelklaar gemaakt moest worden. Eén van de eerste trainers in die tijd was niemand minder dan de legendarische Puck van Heel. In 1943 werd de oversteek gemaakt naar het complex aan de Van Ballegooijsingel. Twee voetbalvelden en een stenen kleedgebouw, een ware luxe in die tijd. Later werden door de leden zelf de metalen bakken met kranen in de kleedkamers vervangen door douches. Lange tijd diende een houten keet als kantine, tot in 1972 het clubgebouw geopend werd.

Het hoogtepunt op sportief gebied was het kampioenschap begin jaren vijftig, waardoor het eerste elftal naar de 3e klasse KNVB promoveerde. Daar bleef het echter niet lang.

Vanaf 1957 werd jaarlijks een jeugdtoernooi om de A.M. van Toor bokaal (vernoemd naar de oprichter van de vereniging) georganiseerd en vanaf 1965 kwam daar het jaarlijks internationaal jeugdtoernooi bij, altijd gespeeld tijdens het Pinksterweekend. Het Zwitserse FC Wohlen was daarbij een graag geziene gast. Boven de bar in het nieuwe clubhuis aan het Duivenpad valt nog steeds een door deze club in 1969 als souvenir meegebrachte koperen bel te bewonderen. Zoals in die tijd gebruikelijk was, werden de spelers van de uitgenodigde verenigingen ondergebracht bij gastgezinnen. Ter ere van het 50-jarig jubileum van de vereniging werd de aftrap van de finale in 1982 verricht door Coen Moulijn. De jeugdteams van Hillegersberg '32 werden zelf ook regelmatig uitgenodigd om toernooien in het buitenland te spelen. Absoluut hoogtepunt was deelname door de junioren in 1980 aan een toernooi in Kopenhagen, samen met maar liefst 304 andere teams uit 15 verschillende landen.

Landelijke bekendheid verwierf Hillegersberg'32 met het jaarlijkse veteranen toernooi op Hemelvaartdag. Hierbij was ook het Duitse FC Köln een keer te gast, met Frans de Munck in het doel. Hoe succesvol gedurende meer dan 25 jaren ook, in de tweede helft van de jaren tachtig kwam er een eind aan de internationale toernooien. Geheel in de geest van de tijd liep de belangstelling terug en werd het steeds moeilijker om gastgezinnen te vinden. In die tijd liep zoals overal het ledenaantal ook bij Hillegersberg'32 terug. In 1993 waren er niet voldoende spelers meer om een eerste elftal te formeren en volgde min of meer gedwongen de fusie met S.M.V. (Steeds Moedig Voorwaarts), een vereniging met zijn wortels in Crooswijk. Inmiddels is de gehele 'S.M.V. tak' uit vv Hillegersberg verdwenen. Tijdens de laatste jaren in haar bestaan als SMV-Hillegersberg is met name het aantal jongste jeugdleden weer fors toegenomen.